duminică, 22 august 2010

Sa ai prieteni...

La câti munti de hârtie s-au scris despre prietenie s-ar parea ca nu mai este nimic nou de spus. Si totusi fiecare are povestea lui, perceptia si experienta lui, inevitabil afectate de minunata ”latura umana” care ne-a cam rotunjit instinctele. Prieteniile oamenilor încep în copilarie sau în scoala, unele pot aparea chiar si mai târziu. Dureaza toata viata si îmbatrânesc o data cu noi. Nu poti cere unei prietenii sa fie mereu ca la început. Asta înseamna ca ramâne în urma. Nici sa fie desavârsita, pentru ca asta înseamna sfârsita, cum spune Liiceanu.

Daca o prietenie se termina mai devreme înseamna ca n-a fost prietenie sau n-am avut, nici unul si nici altul, dorinta si rabdarea sa scormonim ca sa vedem ce s-a întâmplat. Pentru ca de multe ori e vorba de mici neîntelegeri, detalii, orgolii marunte pe care le avem toti. Sa nu renuntam fals doar ca sa facem placere cuiva. Dimpotriva, opiniile contrare ne fac sa ramânem în picioare. Ca în faimosul joc marinaresc cu trasul parâmei : daca unii cedeaza, ceilalti se dau peste cap. ”Adevaratul prieten e acela care nu trece nimic cu vederea dar iti iarta totul” spunea cineva, nu mai stiu cine, stiu însa sigur ca tot Liiceanu a spus ceva asemanator : ”Pe toti oamenii care mi-au fost aproape i-am privit cu ochiul neîndurator al iubirii mele pentru ei”.

Prietenul este cel cu care te certi si pe urma te împaci. Când împacarea totusi nu vine, indiferent cât de târziu, înseamna ca amândoi au gresit undeva. Pierzând un prieten nu trebuie sa te gândesti la cât de mare este vina lui. Asta nu rezolva prietenia ratata care nu este de fapt decât un esec. Daca ar fi fost prietenie nu se ajungea aici. Fiecare sa se gândeasca daca nu este poate si vina lui. Ca nu a stiut s-o hraneasca. Sau nu a stiut sa-si aleaga prietenul.

10 comentarii:

  1. mmm… eu cred ca cel mai adesea avem de-a face cu amici si amicitii ci nu prieteni; prietenii adevarati sunt rari, foarte rari (nu toti intalnim vreunul in trecerea noastra prin viata); si mai cred ca prieteniile adevarate si prietenii adevarati se nasc de obicei din dureri comune, din rani sangerande, din necazuri, din involburari care in trecut i-au unit pe incumbenti….; cele nascute pe pături de “dolce far niente” doar seamana cu prieteniile…..

    RăspundețiȘtergere
  2. Dacă se pot spune multe despre prietenie, garantez că nu mi-ar putea fi prieten Liiceanu. Nu mai înşir de ce şi pentru ce...

    RăspundețiȘtergere
  3. Se intampla ca in fiecare etapa a vietii sa ai cate un "cel mai bun prieten", pe care, din cauza conjuncturilor, il pierzi incet, incet. Nu-l pierzi de prieten, dar il pierzi de "cel mai bun prieten". Iti devine amic... unul cu care apuci sa vorbesti din an in paste, si atunci la telefon, fara sa te fi certat vreodata cu el.

    RăspundețiȘtergere
  4. Am tras destule cei din generatia noastra Mosule, chiar daca nu dureri sau rani. Si totusi prieteni avem. Eu sunt un idealist, poate de asta m-am si fript de câteva ori. Daca un prieten ma înseala, e pacatul lui, eu nu sunt decât de vina. Iar între vina si pacat e o diferenta, nu?

    RăspundețiȘtergere
  5. Vania, exact ca în pilda cu "ce face si ce spune popa". Omul Liiceanu m-a surprins si pe mine în câteva rânduri. N-am înteles duritatea ascunsa în declaratia facuta lui Petru Cretia sau în câteva pagini din Jurnal... Dar ce-a scris este adevarat.

    RăspundețiȘtergere
  6. Da doctore, dar nu-l tai de pe lista. Chiar daca nu vorbesti cu el un an, la o adica stii ca te poti baza pe un sfat sau ajutor de-al lui, daca ai o nevoie. Si invers.

    RăspundețiȘtergere
  7. Frumos titlu. Ar putea fi una din cele mai dragi urari adresate cuiva. La fel de frumoasa este si imaginea cu prietenia care imbatrineste odata cu noi.

    Motivatia postarii arata ca “auzita” (de linga poza rosie) se adevereste inca o data :)

    RăspundețiȘtergere
  8. Eu mi-am pastrat toti prietenii.:) Viata fara prieteni, ingrozitor!

    RăspundețiȘtergere
  9. Imi dai idei! Stai sa vezi ca urmeaza!

    RăspundețiȘtergere
  10. Ai dreptate Maître, ba mai mult, niciodata nu-i târziu sa-ti faci un prieten nou.
    Vrei sa fii prietenul meu?

    RăspundețiȘtergere

Scrieti baieti, numai scrieti!